3 januari 2009

Nytt år & nya möjligheter



Nytt år, 2009, med många oskrivna blad som ska fyllas med upplevelser!!!

Jul och nyår har passerat och vi har haft det så underbart! Till min stora glädje fick vi en vit och kall jul, inte mycket snö men tillräckligt för att lägga ett vitt täcke över marken. Har fått många fina julklappar, bland annat två Willow Tree figurer, ska fota dem och visa här i bloggen så småningom

Nu har det hunnit bli januari, jag känner mig alltid så förväntasnfull i januari, det är så spännande att tänka på att ett helt nytt år ligger framför, man får en chans att börja om.









I år känner jag mig extra förväntasfull, detta pga min lilla hemlighet som jag skrivit om i tidigare inlägg. Är ni lite nyfikna nu??? Vore spännande att veta vad ni har gissat på och hur många som har gissat rätt.


Vi har köpt ett hus!!!


Det känns väldigt spännande, vi har tillträde i mitten av februari och räknar med att flytta in nån nång i slutet av mars. Ska renovera bla badrummet först, sedan kommer vi att kunna göra mycket efter hand när vi bor där. Ett nytt kök ska det tex bli och så mycket vit färg naturligtvis.

Det är absolut inte vårt "drömhus" som vi har köpt, nej så långt därifrån man kan komma egentligen. Har alltid drömt om ett gammalt hus på landet, rött med vita knutar och glasveranda, med spegeldörrar, kakelugnar, gammalt trägolv, mm. Vad är det för hus vi har köpt då undrar ni säkert nu. Jo, ett vitt tegelhus byggt på 1970-talet. Har vi blivit helt galna? Ja det skulle man kunna tro. Men efter att ha letat efter "drömhuset" i ca 6 år var av de senaste 2 året mer engagerat, insåg vi at vi inte kunde hålla på så här, vi var helt enkelt i stort behov av en ny bostad och tvugna att avstå från vissa krav.

När vi började leta hus hade jag aldrig kunnat drömma om att köpa ett hus det detta. Men när vi väl kom dit på visningen så kändes allt så rätt, planlösningen var helt underbar, det är stort och rymligt och framför allt så var det ett mycket välskött hus, ja rent av pedantskött. Det finns ingenting kvar av 70-talets skrikiga färger och mönster, istället är det ljust inrett. Men framför allt så fick vi båda två en känsla av att här kan vi bor, det kändes hemma på något vis. Så vi kommer göra allt för att renovera och inreda detta hus i lantlig och vit stil. Här kommer vi att bo bra i väntan på vårt drömhus, för givetvis kommer vi att fortsätta leta, om än inte fullt så energiskt, och drömmern om ett riktigt gammal hus kommer att leva vidare. Men undertiden kommer vi att bo bra, vilket vi inte gör idag, vi kommer att trivas med vårt hem och kunna inreda det som vi vill, vi vår stil.


Jag är så otroligt lycklig och ser med glädje fram emot att bli husägare. Det ska bli så roligt att äntligen få inreda och renovera så som vi vill ha det. Jag tror att 2009 kommer att bli ett hädelserikt år, mycket arbete, möda och stort besvär kommer det säkert att bli på vägen, men va gör det, äntligen kommer vi att få ett eget hus, vårt alldeles egna hem.

Hittills har jag mest visat detaljer här i min blog, men jag lovar att det kommer att bli ändring på det framöver!


KRAM

14 kommentarer:

Viveka Gulda sa...

Verkligen jättegrattis, hoppas att det kommer bilder snart!

Anonym sa...

NEJ MEN ÅH SÅ KUL!!!
Jättestort GRATTIS till dig och din familj, jag vet att ni har längtat så länge :)

Kramar!

Kristin sa...

Hejsan! GRATTIS till ert nya hus!!! Det är ju skillnad på att ha ett eget hus och hyra ett... så jag hoppas ni kommer få det jättebra, och vem vet, ni kanske tycker det är drömhuset när ni väl bor där? Ligger det också på landet eller är det i stan/samhälle?

På nyår så hade vi våra grannar här, de med fårskinnen. Nu sa vi att de ska komma hit så ska vi fota skinnen. Du har första tjing sedan. Ursäkta att allt tar sådan tid men de har småbarn och djur och vi har småbarn och djur och renovering och då hittar man inte många lediga stunder.

KRam så länge!
/Kristin

Saga sa...

Hej! Vad kul! Jag har väntat på avslöjandet och det första jag tänkte på var bebis, alltså hade jag fel *haha* GRATTIS!

Ska bli kul att följa ert hus !!!

Kram

helenesskolsida sa...

Åh, grattis till huset men attans, jag gissade fel, fel, fel ... :-)

Ett hus är nog så stort och underbart när man kan forma efter sitt eget huvud!

Grattis igen!

Kram/Heléne

Beas sa...

Åhhh..ett stort och varmt GRATTIS!!!


Du har så otroligt mycket att se fram emot som husägare och det låter ju verkligen som ett jättebra hus!

Lycka till!

Kram Bea

Stina sa...

Det blir ju kul med ett nytt hus.
Vi bor också i ett 70-talshus. Men det går att fixa till det som man vill ha det ändå. Det klarar du!:-) Kramis

Lotta sa...

Stort grattis till det nya huset!

Och jag känner igen mig helt och hållet när jag läser vad du skrivit. Har också en dröm om ett gammalt hus, kanske en gammal gård, eller varför inte ett 20-tals hus med punschveranda. Och hur bor jag då? Jo i ett vitt tegelhus från 70-talet! Men jag fortsätter också att drömma om just "DET" huset, och att det ska dyka upp en dag för mig och min familj.

Ska bli kul att följa ert husägande!

Än en gång, stort grattis!

kram
Lotta

Ingela la la sa...

Grattis till husköpet! Roligt för er.
kram
Ingela

Lisa sa...

GRATTIS till att ha blivit med hus! Så underbart roligt!

Många kramar
Lisa

Eddan sa...

JAPP! Jag gissade rätt :-D!

Grattis till husköpet. Jag vet ju att det har stått högt på er önskelista länge. OK om det inte är drömhuset - det här är en bra början iaf. "The sky is the limit" som man brukar säga ;-)!

Vi drömmer också om ett helt annat boende än 70-tals radhuset vi bor i nu men ena stunden drömmer vi om den gamla gården på landet och i nästa stund vill vi ha lägenhet centralt samt ett litet torp att bo i på fritiden. Man kan ha många olika drömmar samtidigt har jag märkt :-D

Det ska bli så himla spännade att få följa er på er resa mot att bli "egna-hemmare".

GRATTIS och LYCKA TILL!

Kramar från Anette

Anonym sa...

Vill tala om att jag är tillbaka igen efter tidernas kortaste bloggpaus någonsin :)
Jag är så velig av mig ibland ;)
Tack för din kommentar som fick mig att tänka om.

KRAM!!!

Lantliga drömmar sa...

Grattis till husköpet! Det var nog som jag gissade ;)
Underbar känsla att få ett eget hus att pyssla om! Hoppas ni får ett riktigt bra liv i det huset, och en dag dyker drömhuset upp, tills dess får ni njuta i det just-nu-mest-perfekta-huset! :)

Anonym sa...

Jo vi arbetar väl inom förskolan båda två men jag jobbar i köket.
Usch vilken jobbarångest jag har...

Lycka till idag!
Kram!