30 juli 2009

Behöver kamerahjälp!

Vår kamera har så gott som lagt av, inte helt och hållet men nära på. Bildskärmen flimrar och fotona vi tar blir alldeles suddiga och gryniga. Så tråkigt!!! Vi har en vanlig kompakt digitalkamera av märket Olympus och den är drygt tre år gammal.
Ett liv utan fungerande kamera är inte att tänka på, för vi, eller jag rättare sagt, fotograferar väldigt mycket. Så nu måste vi köpa oss en ny kamera.





Men vad ska vi köpa????
Snälla, nu behöver jag verkligen alla tips jag kan få. Det finns så oändligt många kameror att välja bland. Har alltid velat ha en digital systemkamera, har en Canon EOS 300V analog systemkamera sedan många år tillbaka, med sigma objektiv. Men är det rimligt att enbart ha en digital systemkamera eller blir det klumpigt att ha med sig vart man en ska?
Fungerar det med dessa gamla objektiv till ett nytt digitalt kamerahus?
Vad finns det för kompakta digitalkameror som tar bra bilder?
HJÄLP MIG!!!


12 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Jag har en sony..för till den kunde vi ha det gamla objektivet. Min är ganska stor och klumpig, men jag skulle inte kunan tänka mig något annat..fina bilder är vad jag lever på...det blir otrolig skillnad.
Kram Lotta

ღ MolnTuss ღ sa...

Hejsan !

Jag kan Lovorda Nikon D60

Mvh Emma

Linnéa sa...

Hej hej, och tack för kommentaren i min blogg. Och GRATTIS till de nyblivna 2-barnsföräldrarna!

Dessvärre känner jag att jag endast kan besvara en av dina frågor. En digital systemkamera ÄR lite bökig att ha med sig överallt. Dels är det storleken, men sedan också att den är rätt dyr, så man vill ju inte ha den skumpandes i någon ficka utan kameraväskan. Min kamera är en billigare digital systemkamera (Canon EOS 1000D). Den är användarvänlig och jag tycker den tar bra bilder. På minussidan är just storleken, när man ska åka bort eller ska tex på skotertur.

Vet inte alls vilken kompaktkamera som är bäst... hoppas någon annan är bättre på den typen av kameror. Jag vet heller inte om gamla objektiv funkar till nyare kameror.
Lycka till med ditt val, i alla fall.
Kram// Linnéa

Jennyshemochharmoni sa...

Hej! Det är verkligen lurigt det där med kamera. Själv har jag en digital systemkamera, canon Eos 50 D, är mycket nöjd med den men har inte lärt mig den alls. Jag köpte ett riktigt bra, ljuskänsligt objektiv till kameran och den gör hela grejen. Hoppas verkligen du hittar någon som du gillar! KRAM!

Mamma till E sa...

Hej hej!
Vad roligt att se att du gjort ett par inlägg, brukar kika in här då och då för att få inspiration :)
Grattis till lillasyster!!!
Kram Carro

promenader på landet sa...

Hej Anna! Kul att höra i från dig! Vad jättehärligt för er att äntligen fått hem er lilla flicka jättegrattis!!! Syskonavundsjuka finns nog i alla syskonrelationer det är ju en stor förrändring för den stora så ni får väl försöka ge den stora egen vuxentid ibland. Brukar hjälpa! Du undrade över min kamera jag har alltså en helt vanlig enkel digitalkamera! Men jag försöker att göra inställningar som passar bilden jag ska ta, ex. inställning " blomma" när jag ta en närbild! Hoppas du hittar en bra, kan vara värt att köpa en lite dyrare.Må så gott och mys med barnen! Stor kram från Maria

Kristin sa...

Hejsan Anna! Jag tycker du ska satsa på en digital systemkamera. Du kan använda objektiven till din gamla Canonkamera på de nyare Canonkamerorna som är digitala. Det enda man får tänka på är att brännvidden ökar med 1,6. Dvs har du ett objektiv som är 50 mm blir nya brännvidden 1,6 * 50 = ca 80 mm. Ofta när man köper systemkamera så följer det med ett standardobjektiv på, ofta 17-55 mm (som då motsvarar 35-80 mm i "gamla" objektivvärden). Det gjorde det när jag köpte min kamera för 2 år sedan. Försökte pruta ner priset genom att säga att jag inte behövde ett sådant objektiv men kamerahuset skulle bara bli 200 kr billigare då så jag tog objektivet också. Det är inte så himla bra ljusmässigt men funkar utmärkt till vardagskort. Jag som fotat enbart med systemkamera sedan 1987 tycker att det är helt värdelöst med kompaktkamera, så jag släper med min systemkamera överallt och med standardobjektivet på så väger det inte mycket och är inte långt heller. Så det funkar utmärkt!!! Det blir ju så himla mycket bättre foton så det är värt det. Min modell på kamera heter Canon EOS 450D, den säljs inte längre men motsvaras av 400D. Jag har tänkt att om jag verkligen inte orkar släpa systemkameran, så får jag väl knäppa med mobilen då... då har man ju verkligen en liten kamera...

Det var någon som rekommenderat 1000D såg jag ovan, men det är en sämre kamera med inte så mkt manuella möjligheter. Har du fotat med systemkamera innan så vill du nog inte ha 1000D som endast är för "förstagångsanvändare" av systemkamera.

Jag kan verkligen rekommendera Hegethorns foto i Nässjö (finns även på nätet) som har bland de bästa priserna i Sverige på kameror och tillbehör. De brukar vara mkt tillmötesgående och har allt du behöver. Åker du dit får du höra av dig så får du fika här också *ler*

Hoppas det löser sig med kamera. Förstår frustrationen att vara utan kamera, särskilt när det händer så mkt med barnen nästan varje dag!!!!

Oj, det blev ett långt inlägg men hoppas du fick någon nytta av det. Nu ska jag snart fortsätta måla om sängen, vi gör ett ryck med sovrummet också innan jag börjar jobba på måndag igen efter semestern!

kram på dig!
/Kristin

Jenny sa...

Hej Anna!
Tack för besöket hos mig och för dina gulliga ord!

Kan tyvärr inte råda dig om någon bra kamera, sitter själv med en flera år gammal kompaktkamera som inte alls tar bra bilder..drömmer om en ny systemkamera så jag passade på att läsa de övriga kommentarerna du fått;)

Vad härligt att ni fick hem er lilla flicka i början av sommaren:)

Ha en bra dag,

Kramis Jenny

Anonym sa...

Hejsan!

Ja, det finns så många kameror i denna värld att jag förstår att det är svårt.
Jag har en Canon Eos Rebel xsi som jag är himla nöjd med, men det är ju klumpigt att ha med sig.
Hoppas du får bra hjälp.

Kram Bodil.

Anonym sa...

Hej Anna!!!

Så roligt och se att du är tillbaka igen och ett STORT grattis till lillasyster :) Så glad jag är för er skull :)

Jag hoppas att ni har det riktigt bra allihop och att ni trivs bra i ert hus.

Kram Åsa

Majas skafferi sa...

Hejsan! Vet inget om kameror, tyvärr..trycker bara och ser glad ut och hoppas på gudskelov ;)!
Vilka härliga barn ni har, Stort Grattis till er nya familjemedlem :)! Ha det bra!

Anonym sa...

Vill bara säga att jag gillar Din sinnliga & sköna blogg, som jag trillade in på av en händelse och har precis själv investerat i en RÖD & vacker Lumix G1, som blivit väldigt välrecenserad. Pris ca 6000 kr!

Har Du lust att vara med och tävla på min blogg, så är Du välkommen. Jag lottar ut priser från Lisa & Smällkaramellen, som jag tror att Du kommer att gilla!!

Trevligen från Agneta, mitt i den skånska Österlens-spenaten