29 juli 2009

Storebror & Lillasyster



Den här sommaren har verkligen inte varit sig lik alls. I början av juni åkte vi till landet långt borta och fick vår underbara, efterlängtade lillsyster i vår famn. Sedan tillbringade vi drygt en månad i detta underbart spännande land. Vi fick lära känna vår dotter och hon oss.
Lilleman fick äntligen bli storebror, som han hade längtat. Men det är inte helt lätt att bli storebror till en 1 åring. Lilleman har alltid varit liten till växten och Lillasyster är stor för sin ålder så trots att det skiljer dem 2 år i ålder så skiljer det enbart 8 cm på längden och Lilleman är bara ungefär ett kilo tyngre. Lilleman har varit lite avundsjuk, det ska vi ärligt säga, han har låtit det gå ut över oss och varit extra trotsig, för mot lillasyster är han väldigt mysig, vill pussas och kramas. Antar att det är en helt normal reaktion. Det tar ett tag innan vi alla fyra har vant oss vid varandra och vår nya situation.
Vi är i alla fall otroligt lyckliga, som nu har två så underbara barn, en liten pojke och en liten flicka. Kärleken till dessa två underverk är så stor, tänk för några år sedan hade vi inte något barn och vad vi längtade och undrade om det någonsin skulle bli vår tur. Nu sitter vi här med två barn och hjärtat tar små skutt när vi tänker på hur bra allt blev till slut.
Våra barn, vad vi älskar er!!!!





Ps. Det är full rulle här hemma nu, så därför har bloggen fått vila lite. Just nu pågår projekt hallrenovering. Hallen har varit så mörk och tråkig, nu ska den bli ljus och välkomnande. Massa furutak att måla vitt, en furutrapp som ska målas och fixas till mm, mm.

8 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Härligt att ha hem henne nu, och få vara föräldrar till två mirakel! Säkert en stor omställning för alla, men garanterat underbart på samma gång! :)

Ja, jag borde verkligen visa lite bilder från bygget, men då jag är där och ser alla skräphögar stå överallt tappar jag liksom lusten att fota... ;) Ska försöka skärpa till mig! :)

Kram!

Kristin sa...

Hej hej!
Vilka underbara små barn!!! :-) Och sånt härligt hår, jag får sådan lust att känna och klappa på det helt underbara håret på lilltjejen!!!! *avis* Mina tottisar har fjunigt hår som bara "rinner" ut genom hårspännen etc.

Jaha, då är vi mammor till var sin 1-åring då. Jag ser att hon kan gå redan, lilla M gjorde inte det förrän hon var 16 mån så denna fröken hon tar god tid på sig. Nu springer hon omkring och trillar efter var tredje steg ungefär, men hon är rätt så tuff så hon bara ställer sig upp och fortsätter igen.

Det där med kilon... det är så olika. J var sjuk i en massa sjukdomar när han var 1,5 år. Han tappade flera kilon och det tog honom 2 år att ta igen dem. M väger mer nu än vad han gjorde i samma ålder. Däremot är båda två långa för sin ålder. J är vrålsmal sådär på 6-årsvis (revbenen och skulderbladen sticker ut, han äter bra men han rör sig ju så mycket så inget fastnar!) men M har lite mer hull. Hon gillar dessutom kakor... ;-)

Jag tror du kan hitta ljushållare på Panduro, om jag inte minns helt fel. Visst var faten söta? Ska nog prova det vid tillfälle, det var ju rätt lätt pyssel (kräver tre saker; fat, hållare och lim) och gamla fat kan man nog skaffa fram på ett eller annat sätt...

Gå inte i väggen med allt renoverande. Vi är nästan klara nu (fattas att måla ett tak + lister till ett annat), men göta petter vilken pärs det har varit. Nu orkar jag nog inte se åt vitfärgen på ett bra tag... ;-)

Kram till er och hoppas ni har en fortsatt härlig sommar. Jag är övertygad om att storebror kommer acceptera lillasyster jättebra så småningom. Om han är 3 år så är han i "värsta" åldern för att få ett syskon, har jag läst någonstans, för är man yngre så går det lättare (man har inte så stark jag-känsla och uppfattning om hur läget är) och är man äldre så förstår man att tillvaron ändras på ett annat sätt. Men det går nog utmärkt. Ni verkar ju ha koll på att det är normalt att saker inte är riktigt normala i början *ler*

Ha det så bra, hälsar Kristin som just nu är i skärgården och semestrar (lillfian sover middag och pojkarna är ute på sjön)

Nettan sa...

Åååå vad underbart..för hela familjen! Stort grattis till er!!!
Kram Nettan

Fröken Fräken sa...

Ja du.. det är väl först nu, när jag och min bror har börjat komma överens. För för oss var det lite väl stor skilnad i år vilket har gjort att man inte känt att man haft så mycket gemensamt. Så det kanske är bättre med lite mera likhet?

Ljushållarna från Panduro är gjord av någon obestämbar metall ;-)Efter spraymålning så får man dock porslinskänsla på dem.

Eddan sa...

Ett STORT grattis till en liten flicka. Vad roligt för G och för er med tillökningen i familjen.

Hoppas ni mår riktigt bra allihopa och att ni får en fin sensommar och höst hela familjen.

Lycka till även i fortsättningen!

Kram från Anette

Lisa sa...

hej!

Åh vad roligt att du uppdaterat bloggen. Så fina barn ni har!!

Kram kram

♥ Fyra årstider sa...

Kärleken till sina barn är det största man kan uppleva..reaktionen var det samma här hemma. Stora syster nöp lillebror.
Kram Lotta

Marie sa...

Åh så underbart att läsa om eran lycka o de små underverken. Barn är ju det goaste som finns och jag önskar dig och din familj all lycka framöver.

Kramar Marie