5 februari 2009

Att rensa - Vilken befriande känsla


Så är månaden Februari här, förändringarnas månad för vår del.
Har inte så mycket att visa er just nu, då vi har börjat rensa och packa inför flytten.
Vi sortera alla vår saker i tre kategorier, sparas, slängas och ge bort/säljas. Det är så otroligt skönt att kunna rensa ordentligt bland alla saker och vår ambition är att enbart saker vi tycker om och/eller har användning för ska med till vårt nya hem. Som det är just nu så har flest saker hamnar i ge bort/säljas kategorin och det känns underbart.

Det planeras också för fullt inför renoveringen. badrumet är prioritet nr 1. Det gammla ska rivas ut och det ska bli helt nytt är tanken och det måste göras innan vi flyttar in.
Sedan ska vi frächa upp sovrummet och Lillemans rum. I vårt sovrum planerar vi att sätt liggande panel som fondvägg, i Lillemans rum kommer vi att sätta väv på väggarna, inte sådan där ful kontorsväv, utan den finare som inte sysn att det är väv när man har satt upp den. Behöver jag säga att väggarna ska bli vita?
Köket kommer vi ocskå att renovera så småningom, men det blir en senare fråga när vi väl har flyttat in och det kommer att bli en budgetrenovering. Vet inte riktigt hur vi vill ha det än och det är dumt att panikrenovera och sedan bli missnöjd. Så vi tar det lugnt på den fronten så länge så att vi hinner tänka efter ordentligt.

7 kommentarer:

Kristin sa...

Hej du, håller med dig om att det är skönt att slänga prylar man inte behöver eller har plats för. Det är väldigt bra feng shui! :-)

Ang färgen: jag kör med vit grundfärg och sedan färg som är bruten åt det gräddvita hållet och som heter "Stockholmsvitt". Nu har jag inte NCS-koden i huvudet men det har säkert färghandlaren! (annars återkom så ska jag kolla på en burk jag har).

Kram och ha det så bra! Lycka till med all packning och flytt!

Mamma Anka sa...

Oh, vad härligt det låter med röjning! Jag vill också röja!
Lycka till med flytten!

Stina sa...

Jaa, det är så skönt att få rensa. Man blir liksom lite lättare själv då.;-) Kram

Josephine sa...

Krukväxten är en tåligare variant av myrten och heter myrsine. Passar mina gröna fingrar mycket bättre, men jag har lyckats ta död på några sådana också...;)

Kram/björkvägen 15

Anonym sa...

Så skönt och få rensat innan flytten, det är ett perfekt tillfälle och göra det på för inte vill man ha med sig gamla saker som man tröttnat på till det nya hemmet :)

Trevlig helg.
Kram Åsa

Anonym sa...

Hejsan!

Jasså, du är också en lapp mamma, fniss. Ja, det är inte lätt!

Visst är det så skönt och befriande att göra av sig med allt som man smlar på sig.
Jag håller med på att rensa.
Min make är en riktig hamster. En "men det kan ju vara bra att ha" människa. Så det är inte lätt.

Ha det gott!
Kram Bodil.

Kristin sa...

Hej Anna! Jodå, våren lär väl dröja. Men mina vårkänslor kommer alltid före själva våren hur som helst... det går liksom inte styra *ler*

När jag trycker mina bokstäver så har jag sk "klichéer" från Panduro. Jag tror att just den sorten jag har, har utgått ur deras sortiment, men de har nog andra. Annars kan jag tipsa om att Clas Ohlson säljer bokstavsstämplar för 149 kr, de är jättefina de också tycker jag. Som färg använder jag min vanliga snickerifärg, som jag lägger på bokstavsstämplarna på med hjälp av en liten pensel. Jag köpte hobbyfärg innan men den torkade alltid ut mellan jag använde stämplarna, så jag tröttnade på det, och provade med vanlig färg och det gick ju precis lika bra!

Hur går det med rensning/packning/flyttning? Hoppas det går bra!!!!