10 februari 2009

Färgtips efterlyses!

Dagarna bara springer iväg, har varit lite krasliga här hemma i några dagara och då är orken inte den samma. Förberedelser inför flytten är prioritet nr 1 just nu, mycket som ska fixas med. På måndag får vi äntligen tillträde och då ska badrummet börja renoveras, det måste vara färdigt innan vi flyttar in. Tur att man har en händig man, fast lite hjälp kommer han att få med vissa bitar.
Eftersom det är mycket som ska målas, både väggar, tak mm så undrar jag vad ni använder för färg när ni målar? Jag behöver väl inte säga att det ska vara vit!!!
Vilken nyans av vit använder ni? Obruten eller bruten och i så fall i vilken nyans?
Grundmålar ni först?
Vi har även köpt en kökssoffa på blocket som ska få sig några omgångar med penseln. Vad använder ni för färg när ni målar era möbler?
Vore verkligen tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter vad gäller färgval!!!




Tillslut vill jag visa er min underbart sköna och snygga mössa. Tycker själv att den är jättefin. Har inte betalt en krona för den. Fick den som premie när jag hade ett "Lingon & Blåbär"-party här hemma i höstas. Eftersom det varit ganska många kalla och ruggiga dagar både i höst och nu i vinter så har den använts en hel del vill jag lova.
På återseende!
Ser fram emot att få visa bilder från huset sen, både under och efter renovering!

7 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Gjorde precis ett inlägg häromdagen om färg:

http://hwitavillan.blogspot.com/2009/02/socker.html

Kram M

Stina sa...

Hej gumman!

Jag gör så här jag, att jag grundmålar mina möbler med samma färg som jag ska måla med.;-) Ska jag måla lister eller karmar i huset, eller förnster t.ex så använder jag grundfärg.

Färgerna jag har på mina möbler varierar från vit till antikvit.
Jag tycker om att blanda vitt här hemma. Det ger lite värme.

Mina färger kommer från Rusta eller Bygg Max.

Rustas färg är lite lättare att hantera, eftersom Bygg Max färg nästan trokar FÖR fort.
Båda dessa färgerna torkar väldigt fort och man kan måla inne, på plats. Inte luktar de heller.

Det är vattenbaserade lackfärger som jag använder.

Kram Stina

Maria ( Idekroken ) sa...

Så fin lue! Sånn vil jeg og ha! ;)
Klem Maria fra Idekroken

♥ Fyra årstider sa...

Det är mannen som målar..kan ej vilken färg tyvärr.
Kram Lotta

Maria renoverar sa...

Hej!
Färgval beror på vad du ska måla. Jag har målat alla mina pärlspontsTAK i vit matt linoljefärg. Denna färg blir bara finare ju mer tiden går. Men på andra ytor (som i vår trapp) där det slits mer har jag valt att måla med vanlig snickerifärg. Kulören är vit - såklart!
ha en bra helg.
Hälsn Maria

Eddan sa...

Hej!

Jag gör lite som Cajsa Warg när jag målar "tager det jag haver" - typ ;-)!

Möbler har jag ibland bara använt ett par lager grundfärg (vit el antikvit) på och om ytan behöver skyddas har jag vaxat med möbelvax.

Nu senast, när vi målade pärlsponten, köpte vi Scotte brytbas (bas A) men lät bli att bryta in någon färg. Skulle eg ha haft Scotte vit men det fanns inte hemma i butiken och jag hade absolut inte tid att vänta :-D!

Vi brydde oss inte om att grunda men eftersom panelen var så mörk innan hade vi tjänat på att grunda först. Nu var vi tvungna att måla fyra gånger istället så det blev lite extra jobb tyvärr.

Jag tycker det är fint med lite olika vitfärger, ytbehandlingar etc så därför blir det lite olika varje gång jag gör något. Har också passat på att handla färg som varit billig och därför har kvaliteten växlat.

Nu har ju min man börjat på en byggvaruhandel och han får jättebra rabatt på det han handlar där så nu ska här fixas ännu mera ;-)!

Trevlig Valentinhelg till er och Lycka till med husfixandet. Ser fram emot bilder framöver.

Kramar från Anette

Linnéa sa...

Hej hej! Tack för att du kikat in i min blogg. När jag målar använder jag all färg från Nordsjö. Till panel, tak och vägg använder jag deras Bindoplast med glans 20 för att få en avtorkningsbar yta (det behövs, tro mig). Altt som är trärent kvistlackar jag först, men är det tex panel eller lister som är lackade, målartvättar jag och grundar sen med Nordsjös Häftgrund V, som biter jättebra på det mesta. Den grundar jag även möbler med. Där jag vill ha en tåligare yta använder jag Nordsjös Ready V snickerifärg med glans 40, som jag målar med minst 2 varv efter grundningen. All färg är givetvis vattenbaserad! Den torkar fort och luktar inte för mycket. Om du kikar i mitt hem har jag använt obruten vit i alla tak och på alla dörrfoder. På panelen i köket, hallen, trappen och på väggen i det nya vardagsrummet har jag brutit färgen i en Nordsjö-kulör som heter "Morgondimmans Vita". Den går åt mjukt grått (mycket svagt). Hoppas du blev klokare av mina tips. Lycka till! Kram// Linnéa