18 januari 2013

Baka, baka liten kaka


Mitt måtto är att alltid ha något gott i frysen, en bruk med kakor eller några påsar bullar, för det är så trevlig att plocka fram till kaffet när man får besök. Kaffe med dopp, säger man ju. Men ska jag vara ärlig så är det inte många som verkligen doppar kakorna i kaffet, inte jag heller. Julens pepparkakor brukar jag faktiskt doppa på riktigt i kaffet ibland, annars så äter jag gärna kakorna till kaffet istället. I vilket fall som helst så tar ofta den där burken med kakor slut, trots att vi inte haft så många på besök. Hm, har det med självbehärskning att göra tros? Eller är det kanske så att det bor många kakmonster i det här huset?
Idag delar jag med mig av receptet på sonens favoritkakor:

 Havrekakor med choklad

200 gram rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
4,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
100 gram hackad chocklad



Gör så här: 
Rör ihop smör och socker poröst. Tillsätt övriga ingredienser och rör samman till en grynig massa. Rulla bollar, ca 25-30 stycken och lägg dem på bakpappersklädd plåt. Tryck till dem lite på mitten.


Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 12 min.


Varning! De är supergoda, så risken finns att de tar slut fort!

6 kommentarer:

Stina sa...

Havrekakor som är så gott.:-)
Kram

Systeryster och jag .... sa...

Gott att ha fika i frysen
Här finns det för det mesta kanelbullar.

promenader på landet sa...

Hej vännen så roligt att höra i från dig! Det var länge sedan:)Du undrade om mina foton, nej jag har inte gått någon kurs. Jag har en skaplig kamera, Nokia 3000 och fina motiv som gör sig bra på bild:) Vilka goda kakor du har bakat, tack snälla för receptet! Må så gott vi hörs! Kram från Maria

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åhh, vad gott! nu blev jag sugen att prova dessa godingar... Klart man måste få nalla lite i burkarna och njuta själv också! Det gör du rätt i. Leksaksdag innebär att barnen får ta med en leksak till förskolan och visa upp den och berätta lite om den!

He en fin söndag!

Kram
Petronella

Bodil sa...

Mmmm, vad gott det receptet måste jag skriva av.
Ha en skön måndag!
Kram Bodil

my Haven sa...

Åh, va smaskigt det låter. Måste prova någon dag. (ps. råkade radera din fina kommentar på min blogg nyss...) Förlåt, det var inte meningen. Tack för att du tittade in;)