17 juli 2008

Utmaning om Patina

Nu har jag äntligen bestämt mig för att anta utmaningen jag fått av Handplockat. Jag var bara tvungen att fundera lite först.
Utmaningen lyder som följer: Fotografera någonting i ert hem som har en naturlig patina och berätta om föremålet.


För det första var jag tvungen att slå upp ordet "patina" i min ordlista, för jag var inte riktigt säker på dess betydelse och jag ville ju att det skulle bli rätt. Enligt den betyder patina:

"oxid beläggning på kopparföremål; (bildl.) yta som åldrats vackert"
Jag valde att gå på den bildliga betydelsen, eftersom jag har dåligt med kopparföremål hemma hos mig. Däremot har jag en förkärlek till burkar av alla dess slag, speciellt gammla burkar. Så därför har jag valt att visa er två av mina favoriter.



Den här gamla karamellburken från Cloetta, har jag fått av min farmor. Någon gång har den säkert haft karameller i sig, men min farmor använde den till att förvara sina skorpor i. Jag älskar denna gamla burk, dels för att den påminner mig om min farmor och dels för att den har en historia att berätta och är så skönt sliten.



Denna lilla söta burk har jag köpt på loppis. Tänk när de hade så här fina förpackningar i affärerna, vilken lycka det måste ha varit att handla då. För att inte tala om hur mysigt det måste ha varit att baka, när man kunde ta fram en sådan här söt burk med vaniljsocker.

Nu vill jag skicka utmaningen vidare till följande:

Borta bra men hemma bäst

I mitt paradis

Morse Farm
PennysHouse
Ser verkligen fram emot vad ni har att visa!!! Hoppas att ni antar utmaningen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Tack för utmaningen :)
Tar tag i utmaningen vid ett senare tillfälle, måste fundera lite på vad jag ska visa :)

Sköt om er alla!
Kram!

Anonym sa...

Nu var jag alldeles för snabb.
Skulle skriva om dina vackra burkar.
Jättefina!!! och det är speciellt kul med burkar som gått i arv från familjemedlem till familjemedlem, burkar som har lite historia bakom sig.

Kram!

Beas sa...

Jag förstår precis hur du menar med den gamla skorpburken. Min mormor hade också en större "skorpburk". Varför har det börjat försvinna hos oss i dag? Det tar ju mycket större plats med platta plastpåsar som ska ligga på hög och glida av varandra i skafferiet? Eller är det för att vi har FÖR mycket utrymme, så att vi inte måste tänka "utrymme"?

Vackra är de i alla fall. Och jag har spanat på liknande bakpulverburkar på antikvitetshandlar jag varit på, men än så länge har jag bara träffat på de som verkligen kunnat ta betalt. :-)

Jag tror faktiskt inte att de upplevde det som en större njutning att baka med så fina burkar då, gentemot oss idag. Det var något man var tvungen att göra. Inte sitter vi idag och njuter av mjuuukheten i toalettpappret (i jämförelse med något som är bättre idag än förr). Man vänjer sig vid allt tyvärr och jag tror inte att de var mer "duktiga" på att se vardagens små skäl till lycka än vi idag. :-)

Lotta sa...

Så fina gamla burkar! Jag älskar gamla saker, och helst gamla burkar. De gjorde så mycket snyggare burkar förr, så är det bara!

Ha det gott!
Kram
Lotta

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!!

Rolig utmaning.antar den.ska bara fundera på vilken sak jag ska visa.

Kram & trevlig helg.
Nilla

Anonym sa...

Hej vännen!

Kul utmaning nu får jag ju se mig omkring vad vi kan visa för nåt....
Jag hade inte heller en aning om vad patina betydde så tack för upplysningen.
Ha det gott!
Kram Bodil.