27 juli 2008

Mums va gott med Klarbär


Underbart goda klarbär



Klarbärssylt som jag har kokat själv


Tänk va konstigt det kan vara ibland. I torsdags pratade jag med min mamma om att det är så gott med Klarbär (för dig som inte vet vad det är så ser det ut som Körsbär, fast smakar lite syrligare) men varken hon eller jag har Klarbärsträd, vi har bara vanliga Körsbärsträd. Vi pratade om att tänk va gott det skulle vara med lite Klarbär, det är ju så jättegott. På fredagen på morgonen ringer mamma mig och säger att hon har en överraskning och undrar om inte jag kan komma över till dem. Hon ville absolut inte avslöja sin överrasning och eftersom vi bara bor ca 1 mil från varandra så åkte jag och Lilleman dit, nyfiken som man är. Då visar det sig att mammas vännina hade ringt på torsdagseftermiddagen och undrat om inte hon kunde komma och plocka Klarbär eftersom hennes granne hade mängder med bär och inte kunde ta rätt på alla själv. Mamma åkte dit tillsammans med pappa och plockade jättemycket bär och sedan övverraskade de mig med dem. Mums va gott det är!!! Det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Men jag kunde ju inte äta upp allt jag fick, då skulle magen må, hi,hi och maken och Lilleman är måttligt förtjusta i bären, så jag fick tänka ut något annat. Idén lät sig inte väntas på. Jag provade att koka Klarbärssylt och den blev helt underbart god. Det var första gången i hela mitt liv som jag har kokat sylt, hjälpte mamma när jag var liten, men har aldrig försökt mig på det själv. Trodde att det skulle vara krångligt och jobbigt och inte alls min grej...döm om min förvåning...men det var rikigt roligt, kommer absolut att bli fler gånger. Är rikigt stolt över mig själv, växte nog flera cm på kuppen.


Nu tycker ni säkert att jag är skrytsam av mig. Många av er tycker säkert att det inte är någon konst alls att koka sylt och skulle säkert klara av det med förbundna ögon. Men jag tycker i alla fall att jag kan få vara lite stolt över mig själv. Maken blev riktigt imponerad över mina färdigheter, kanske även svärmor blir det, hon är en riktig sylt och saft och gelé kokerska hon.


Vilket underbart sommarväder vi har fått, äntligen. Helgen har vi tillbringat vid sjön , solat, badat och lekt tillsammans med kusinerna och mormor och morfar. Nu ska vi koppla av och ha det riktigt skönt de sista veckorna innan jag börjar jobba. I veckan som kommer nu ska vi åka en tripp till Gotland. Ska bli så skönt att komma iväg och ladda upp batterierna, njuta av sol och salta bad. På återseende!!! KRAM KRAM

5 kommentarer:

Jeanette Hornbeck sa...

Det både låter och ser gott ut.
Mysigt att göra sylt, jag älskar allt i den processen, inkl de där extra centimetrarna:-D

-- sa...

Vad gott det låter med klarbär. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin har smakat det. Och jag tycker att det är riktigt häftigt av dig att göra egen sylt. Det har jag inte vågat mig på än :)

Stina sa...

Vad mysigt. Ser gott ut bara att titta på bären och burken.:-) Kram

Kristin sa...

Hej hej! Vad härligt med klarbär, det har vi inte här. Jag kör alltid med syltsocker till sylt och marmelader och då blir det jättelätt att göra - men det känns ju som om man är världens husligaste à la husmor från 50-talet...! (Men det behöver man ju inte tala om för någon som tror att man slavat en hel dag framför spisen)

Hoppas ni får det skönt på Gotland! Kram!

/Kristin

Anonym sa...

Vad spännande och gott det låter med Klarbär :)
Jag har aldrig prövat det men det skulle vara kul och göra.

Hoppas allt är bra med dig och din familj.
Själv är jag nyss hemkommen från landet efter att ha spenderat i stort sett tre veckor på raken därute.
På måndag börjar allvaret igen...jobbardax...vill inte!!!

Trevlig lördagkväll!
Kram!